Inlärning 2.0

Vi vet att inlärningen ökar när vi måste processa något istället för att bara lagra det som en glosa. Hur kan vi förändra sättet vi undervisar och undervisas på för att så mycket kunskap som möjligt ska överföras mellan sändare och mottagare? Hur kan vi förbättra våra ST-fredagar? 

Dan Meyers är mattelärare i Oakland och har i sin blog presenterat flera idéer för att öka förståelsen för matematik och förmågan att lösa matematiska problem. Sannolikt kan de appliceras även på vår verksamhet:

  • Använd verkliga fall som exempel
  • Uppmuntra intuitiva lösningar
  • Dela upp problemet i mindre frågeställningar
  • Låt den som ska lära sig beskriva problemet och ställa upp ekvationen
  • Var mindre hjälpsam (!)

Se Dan Meyers Ted-talk här:

https://embed.ted.com/talks/lang/en/dan_meyer_math_curriculum_makeover

Har du idéer för att förbättra våra ST-fredagar? Starta en diskussion i kommentarsfältet!

En reaktion på ”Inlärning 2.0

  1. Pingback: Tips för klinisk undervisning | STairs

Kommentarer är stängda.