Inlärning 2.0

Vi vet att inlärningen ökar när vi måste processa något istället för att bara lagra det som en glosa. Hur kan vi förändra sättet vi undervisar och undervisas på för att så mycket kunskap som möjligt ska överföras mellan sändare och mottagare? Hur kan vi förbättra våra ST-fredagar? 

Dan Meyers är mattelärare i Oakland och har i sin blog presenterat flera idéer för att öka förståelsen för matematik och förmågan att lösa matematiska problem. Sannolikt kan de appliceras även på vår verksamhet:

  • Använd verkliga fall som exempel
  • Uppmuntra intuitiva lösningar
  • Dela upp problemet i mindre frågeställningar
  • Låt den som ska lära sig beskriva problemet och ställa upp ekvationen
  • Var mindre hjälpsam (!)

Se Dan Meyers Ted-talk här:

https://embed.ted.com/talks/lang/en/dan_meyer_math_curriculum_makeover

Har du idéer för att förbättra våra ST-fredagar? Starta en diskussion i kommentarsfältet!

En reaktion på ”Inlärning 2.0

  1. Ping: Tips för klinisk undervisning | STairs

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.