Tips & tricks för digitala möten

På grund av COVID-19 kommer en mängd kurser, ST-fredagar och andra möten bli digitala den närmaste tiden. De flesta av oss är nybörjare på det så här kommer några allmänna tips och tricks:

  • Anslut dig till mötet några minuter i förväg så att du hinner få ordning på alla teknikaliteter. Det går väsentligen lika bra att använda mobilen, läsplatta eller en dator – men om du ska delta som föreläsare är det lättare att dela dokument och föreläsningar från en dator.
  • Stäng av din mikrofon när du inte pratar. I en del möten är mikrofonen automatiskt av när mötet börjar men det varierar.
  • Överväg att stänga av kameran om du ska äta, röra dig i rummet eller göra vad som helst som kan distrahera andra från att fokusera på mötet.
  • Använd headset för att höra och höras så bra som möjligt (om du vill ställa frågor eller kommentera).
  • Avstå från frestelsen att multitaska och håll mailen och alla andra program stängda.
  • Använd knappen ”raise hand” om du vill ställa en fråga i mikrofonen eller skriv den i chatten.